Ten byk może być bardzo duży, przestrzeń sklepowa, przestrzeń półkowa, obsługa w sklepach, materiały reklamowe. Oj dużo do zrobienia, ale aby wszelkie działania miały sens trzeba robić wszystko od początku. Przed wprowadzeniem wszelkich zmian należy dokładnie sprawdzić co trzeba zmienić.
Co pomoże nam ustalić audyt?
Myślisz sobie: przecież ja wiem co mam w sklepach i jak to wygląda.
Co myślisz po audycie: no tak, miałem trochę inne wyobrażenie, mówili mi, ale niekiedy słowa znaczą coś innego...
W wielu przypadkach rzeczywistość jest inna niż nasze wyobrażenie o niej, często obiektywne warunki w miejscach sprzedaży nie pozwalają na zastosowanie wszystkich rozwiązań zgodnie z naszymi założeniami. Na bieżąco trzeba dostosować rozwiązanie do sytuacji. Dzięki audytowi można uniknąć rozczarowania. Zdjęcie i po kłopocie. Warto skorzystać z odpowiedniego systemu, który pozwoli nam zebrane wiadomości usystematyzować i troszkę zoptymalizować pracę. Takim systemem jest na przykład PRO.Display.
Wdrażamy audyt, czyli wysyłamy fizycznie audytora do miejsca sprzedaży. Taka osoba prowadząc badanie oprócz zdjęć może zrobić dodatkowo: mapki, szkice, plany. Wypełni ankietę zaznaczając stan faktyczny. Te wszystkie kryteria możemy określić sami. To my definiujemy dla audytora szereg pytań na które, on musi znaleźć odpowiedź w miejscu pracy. Nie ograniczajmy go, im więcej pytań tym lepszy obraz nam się rysuje. Audytor może sprawdzić ile modułów zajmuje dana kategoria produktowa, jaki jest poziom cen, może również sprawdzić poziom obsługi w sklepach oraz stan materiałów reklamowych, tzw. POSM.
Warto czasami zlecić audyt firmie zewnętrznej, pomoże ona nam ustalić obiektywnie czy wszystko na pewno jest w porządku. Będziemy mogli wówczas porównać wyniki takiego badania, poznać rekomendacje. Dzięki uzyskanym w taki sposób danym Category Manager będzie miał podstawy do pracy a sklepy zaś cenne informacje o „rzeczywistości półkowej”. Czyli tym sposobem rozpoczniemy procedurę wzrostu obrotów.
Case study:
- okres: 2 tygodnie
- ilość: 160 punktów sprzedaży
- zleceniodawca: producent Karmy dla zwierząt
Wyniki:
- 160 mapek sklepów z lokalizacjami kategorii,
- 160 szkiców ułożenia kategorii,
- dokumentacja zdjęciowa,
Finał:
Zebrane podczas audytu dane wykazały potrzebę wprowadzenia zmian rekomendowanych przez producenta, jak te zmiany zaowocują sprawdzimy w przyszłości.